اطلاعات عمومی

چگونه از دبی برای ویزای شنگن اقدام کنیم؟

چگونه از دبی برای ویزای شنگن اقدام کنیم

دریافت ویزای شنگن از دبی ممکن است کار دشواری به نظر برسد. با این حال، با راهنمایی درست، این کار به امری ساده تبدیل می‌شود. فرقی نمی‌کند شهروند امارات با شرایط خاص باشید یا مقیم دبی از کشوری باشید که معاف از ویزا نیست، درک ظرافت‌های فرآیند درخواست ویزا بسیار مهم است.

این مقاله به عنوان یک راهنمای جامع برای متقاضیان مستقر در دبی عمل می‌کند که قصد سفر به هر یک از 27 کشور منطقه شنگن را دارند.

از شناسایی نوع ویزای مناسب برای نیازهای سفرتان تا تهیه مدارک مورد نیاز و درک مراحل درخواست، ما به تمام جنبه‌های اخذ ویزای شنگن شما از دبی می‌پردازیم تا سفری آرام و آگاهانه به ماجراجویی اروپایی خود داشته باشید.

فهرست مطالب

توافقنامه شنگن و کشورهای تحت پوشش آن

توافقنامه شنگن که در دهکده‌ای دنج در لوکزامبورگ امضا شد، منجر به ایجاد منطقه شنگن گردید. این منطقه یک منطقه بین‌المللی منحصر به فرد است که در آن ۲۷ کشور اروپایی تصمیم گرفته‌اند مرزهای داخلی خود را بردارند و اجازه دهند تا مردم آزادانه و بدون محدودیت تردد کنند.

منطقه شنگن شامل اکثر کشورهای اتحادیه اروپا (EU) به جز ایرلند است. همچنین چهار کشور غیر عضو اتحادیه اروپا (که آن‌ها نیز توافقنامه را امضا کرده‌اند) را نیز در بر می‌گیرد:

  1. نروژ
  2. ایسلند
  3. سوئیس
  4. لیختن اشتاین

کشورهای عضو این توافقنامه به شرح زیر هستند:

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، کرواسی، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس

این کشورها سیاست‌های ویزای خود را همگام‌سازی کرده‌اند و عبور از مرزهایشان را برای شما آسان‌تر کرده‌اند.

تفاوت بین انواع ویزای شنگن

هنگام درخواست ویزای شنگن از دبی، مهم است که انواع ویزاها و کاربردهای آن‌ها را بدانید. چهار نوع اصلی ویزای شنگن وجود دارد که هر کدام نیازهای مسافرتی متفاوتی را برآورده می‌کند.

  1. ویزای ترانزیت فرودگاهی (نوع A) برای مسافرانی است که باید بدون ورود واقعی به منطقه شنگن، از منطقه بین‌المللی فرودگاهی در این منطقه عبور کنند. این ویزا برای مدت زمان بسیار کوتاهی، معمولاً فقط ۲۴ ساعت معتبر است و اگر پروازهای اتصال دهنده نیاز به تغییر فرودگاه در منطقه شنگن داشته باشد، ایده‌آل است.
  2. ویزای کوتاه مدت (نوع C) رایج‌ترین ویزای شنگن است. این ویزا به شما امکان می‌دهد حداکثر ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه در کشورهای شنگن سفر کنید. بسته به برنامه سفرتان، این ویزا می‌تواند برای ورود و خروج یکبار، دوبار یا چندبار صادر شود. ویزای یکبار ورود به شما امکان یک بار ورود را می‌دهد، ویزای دوبار ورود اجازه دو بار ورود را می‌دهد و ویزای چندبار ورود به این معنی است که می‌توانید تا زمانی که هر بار اقامت از ۹۰ روز در محدوده ۱۸۰ روز تجاوز نکند، چندین بار وارد و خارج از منطقه شنگن شوید.
  3. ویزای اعتبار منطقه‌ای محدود (LTV) سفر را به کشور شنگن صادرکننده ویزا یا کشورهای خاص شنگن که هنگام درخواست ذکر شده است، محدود می‌کند. این نوع ویزا کمتر رایج است و معمولاً برای دلایل خاص یا تحت شرایط ویژه داده می‌شود.
  4. در نهایت، ویزای ملی اقامت طولانی (نوع D) برای کسانی است که قصد دارند بیش از ۹۰ روز برای زندگی، کار یا تحصیل در یک کشور شنگن را داشته باشند. اگر این ویزا را دارید، همچنین می‌توانید تا زمانی که ویزای اقامت طولانی شما معتبر باشد، حداکثر ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه در منطقه شنگن سفر کنید.

ویزای شنگن در مقابل ویزاهای دیگر کشورهای اروپایی

دانستن تفاوت بین ویزای شنگن و سایر ویزاهای اروپایی مهم است. ویزای شنگن برای اقامت‌های کوتاه‌مدت و تردد از طریق منطقه شنگن است. با این حال، ویزاهای ملی کشورهای اروپایی خارج از توافقنامه شنگن، مانند بریتانیا یا ایرلند، با ویزای شنگن متفاوت هستند.

اعتبار و مدت اقامت دو نکته کلیدی است که باید در مورد ویزای شنگن به خاطر بسپارید. اعتبار ویزا به شما می‌گوید چه زمانی می‌توانید وارد منطقه شنگن شوید، و مدت اقامت حداکثر تعداد روزهایی را که می‌توانید در کشورهای شنگن باشید تعیین می‌کند. اگر ویزای چندبار ورود دارید، باید به قانون ۹۰/۱۸۰ پایبند باشید. این به این معنی است که اطمینان حاصل کنید که در ۱۸۰ روز گذشته، حداکثر ۹۰ روز را در منطقه شنگن گذرانده‌اید، که از زمان برنامه‌ریزی برای بازگشت‌تان شمارش معکوس می‌شود.

درخواست ویزای شنگن از دبی فرآیندی و الزاماتی را شامل می‌شود که با سایر نقاط یکسان است و این اطمینان را حاصل می‌کند که همه افراد از یک رویه استاندارد پیروی کنند. دانستن تفاوت بین انواع ویزای شنگن و مقایسه آن‌ها با سایر ویزاهای اروپایی به شما کمک می‌کند تا درخواست خود را به درستی انجام دهید.

الزامات ویزای شنگن برای ساکنین دبی

شرایط احراز برای متقاضیان از دبی

ساکنین دبی که قصد سفر به منطقه شنگن را دارند، باید واجد شرایط بودن خود برای دریافت ویزای شنگن را تعیین کنند. در حالی که شهروندان امارات متحده عربی به طور کلی برای ورود به کشورهای شنگن نیازی به ویزا ندارند، اما شرایطی وجود دارد که آنها ملزم به درخواست ویزا هستند، مانند رد شدن قبلی از ورود بدون ویزا.

اتباع خارجی مقیم امارات متحده در صورتی که کشور مادری آنها همچنان نیاز به توافقنامه لغو روادید با کشورهای شنگن داشته باشد یا با وجود چنین توافقنامه ای، قبلا از دسترسی بدون ویزا رد شده باشند، به ویزا نیاز خواهند داشت.

مدارک مورد نیاز برای درخواست

هنگام درخواست ویزای شنگن، ارائه مجموعه کاملی از مدارک ضروری است. این مجموعه شامل یک فرم درخواست تکمیل شده، یک گذرنامه معتبر و دو عکس جدید است. مجوز اقامت شما در امارات متحده باید حداقل برای سه ماه پس از خروج مورد نظر شما از منطقه شنگن معتبر باشد.

همچنین یک برنامه سفر دقیق و یک نامه پوششی توضیحی مورد نیاز است. تأیید محل اقامت و ارائه مدرکی دال بر تأمین مالی برای مدت اقامت ضروری است.

الزامات مالی و اثبات

متقاضیان باید به عنوان بخشی از فرآیند درخواست ویزا، ثبات مالی خود را نشان دهند. برای اثبات این موضوع، مدارکی مانند صورت‌حساب‌های بانکی اخیر یا نامه حمایت مالی ضروری است تا نشان دهد که متقاضی می‌تواند بدون نیاز به کمک‌های دولتی در کشورهای شنگن، هزینه سفر را تامین کند.

مبلغ مورد نیاز وجوه متغیر است، اما اثبات داشتن منابع مالی کافی بسیار مهم است.

نیازهای بیمه و پوشش درمانی

اکنون برای همه متقاضیان ویزا، داشتن بیمه درمانی مسافرتی اجباری است. این بیمه باید کل منطقه شنگن را در بر گیرد و حداقل پوشش ۳۲,۶۷۰ دلاری برای موارد اضطراری پزشکی، از جمله بازگشت به کشور در صورت لزوم را ارائه دهد.

تهیه این بیمه قبل از سفر ضروری است. پس از ارائه تمامی مدارک مورد نیاز، متقاضیان می توانند برای مصاحبه در سفارتخانه یا کنسولگری مربوطه وقت ملاقات رزرو کنند. زمان پردازش درخواست ها می تواند تا ۱۵ روز طول بکشد. لازم به ذکر است که از ماه مه ۲۰۲۵، شهروندان امارات متحده برای سفر به اروپا ملزم به اخذ مجوز ETIAS خواهند بود.

فرآیند درخواست ویزای شنگن در دبی

کجا درخواست دهید: سفارتخانه ها و کنسولگری ها در دبی

ساکنین دبی که به ویزای شنگن نیاز دارند، می‌توانند کنسولگری‌ها یا مراکز درخواست ویزا را در این شهر پیدا کنند. در حالی که سفارتخانه‌ها معمولاً در ابوظبی قرار دارند، کنسولگری‌های دبی فرآیند درخواست ویزا و مرکز مشترک درخواست ویزا را تسهیل می‌کنند. برخی از سفارتخانه‌ها ممکن است مستقیماً به درخواست‌ها رسیدگی کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را به آژانس‌های خارجی مانند VFS Global یا سفارتخانه‌های سایر کشورهای شنگن تفویض می‌کنند. به عنوان مثال، سفارتخانه‌های اتریش و بلژیک برای ارائه ویزا در امارات متحده با VFS Global همکاری کرده‌اند. سفارتخانه‌های فنلاند و اسپانیا به ترتیب درخواست‌های ویزای استونی و لیتوانی را مدیریت می‌کنند.

سفارت دانمارک مسئول پردازش ویزا برای ایسلند و لوکزامبورگ و گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدماتی است، در حالی که سفارت سوئیس به درخواست‌های لیختن اشتاین رسیدگی می‌کند. سفارتخانه‌های لهستان و اسلواکی درخواست‌ها را به طور مستقیم پردازش می‌کنند. سفارت آلمان بر صدور ویزا برای اسلوونی نظارت دارد و BLS International به سفارت اسپانیا کمک می‌کند.

مراحل درخواست ویزای شنگن از دبی

برای درخواست، ابتدا با توجه به مقصد اصلی خود یا اولین نقطه ورود به منطقه شنگن، سفارتخانه، محل ارائه ویزا یا کنسولگری مناسب را شناسایی کنید. سپس برای ملاقات با سفارتخانه، کنسولگری یا مرکز ویزای منتخب، وقت ملاقات بگیرید.

مدارک لازم از جمله فرم تکمیل شده درخواست ویزا، گذرنامه معتبر، دو عکس جدید، اثبات سکونت در امارات متحده، برنامه سفر، نامه پوششی، اثبات محل اقامت، مدرکی دال بر تأمین مالی و بیمه مسافرتی که کل منطقه شنگن را پوشش می‌دهد، جمع‌آوری کنید. هزینه‌های ویزا معمولا ۹۲ دلار برای بزرگسالان و ۴۶ دلار برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله است و برای گروه‌های خاصی مانند کودکان خردسال و اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا/EEA معافیت‌هایی وجود دارد.

اجاره ملک در دوبی

تعیین وقت ملاقات و فرآیند مصاحبه

پس از تعیین سفارتخانه یا کنسولگری مناسب، وقت ملاقات را که معمولاً به صورت آنلاین در دسترس است، رزرو کنید. در طول ملاقات، با ارائه مدارک و صحبت در مورد برنامه‌های سفرتان، مصاحبه خواهید شد. آمادگی برای این مصاحبه بسیار مهم است، زیرا تأثیر قابل توجهی بر نتیجه درخواست شما دارد.

جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک در دبی

متقاضیان ۱۲ تا ۷۰ ساله باید اطلاعات بیومتریک، از جمله اسکن ۱۰ اثر انگشت و یک عکس دیجیتال، را ارائه دهند که به طور معمول در طول ملاقات جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات در VIS ذخیره می‌شود تا فرآیندی کارآمدتر و امن‌تر را تسهیل کند. با این حال، داشتن ویزا تضمینی برای ورود نیست، زیرا مقامات مرزی تصمیم نهایی را می‌گیرند.

اتحادیه اروپا قصد دارد در ماه مه ۲۰۲۵ برای مسافرانی که از ویزا معاف هستند، ETIAS، یک سیستم «ویزای الکترونیکی» را معرفی کند. این سیستم برای مدرن‌سازی بیشتر و ایمن‌سازی ورود به منطقه شنگن، نیاز به یک درخواست آنلاین و پرداخت هزینه دارد.

بعد از دریافت ویزای شنگن

درک اعتبار ویزا و محدودیت‌های اقامت

ویزای شنگن یک ویزای اقامت کوتاه‌مدت است که به شما امکان می‌دهد به طور موقت در منطقه شنگن سفر کنید. نوع ویزای شما که با توجه به هدف و مدت سفرتان تعیین می‌شود، این پارامترها را دیکته می‌کند.

به عنوان مثال، ویزای شنگن نوع C که به طور معمول صادر می‌شود، اجازه اقامت تا ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه را می‌دهد. این بدان معناست که برای اطمینان از ماندن در این محدوده، باید سفرهای خود را در منطقه شنگن به دقت برنامه‌ریزی کنید. ماشین حساب شنگن ابزاری مفید برای محاسبه مدت اقامت مجاز شماست.

از طرف دیگر، ویزای LTV سفر را به کشورهای عضو خاص به جای کل منطقه شنگن محدود می‌کند. اگر قصد تحصیل، کار یا اقامت در یک کشور شنگن برای دوره‌های طولانی‌تری را دارید، به ویزای نوع D نیاز دارید که معمولاً برای حداکثر یک سال صادر می‌شود. پس از آن، ممکن است برای زندگی در یک کشور خاص شنگن برای مدت طولانی یا به طور دائم، درخواست مجوز اقامت دهید.

حقوق و محدودیت‌ها با ویزای شنگن

با ویزای شنگن، مجموعه ای از حقوق و محدودیت‌هایی را دریافت می‌کنید که باید از آن‌ها پیروی کنید. این ویزا به شما امکان سفر در منطقه شنگن را می‌دهد. با این حال، به طور خودکار به شما حق کار یا تحصیل نمی‌دهد. این فعالیت‌ها ممکن است به نوع دیگری از ویزا یا مجوزهای اضافی نیاز داشته باشد.

تمدید، تمدید مجدد یا تغییر وضعیت ویزا

گاهی اوقات، ممکن است نیاز داشته باشید در حالی که در منطقه شنگن هستید، ویزای خود را تمدید، تمدید مجدد یا تغییر وضعیت دهید. تمدید ویزاهای کوتاه‌مدت تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است، همانطور که توسط مقررات پارلمان اروپا و شورا ذکر شده است. شما واجد شرایط تمدید هستید در صورتی که در ۱۸۰ روز گذشته کمتر از ۹۰ روز در منطقه شنگن اقامت داشته باشید و ویزای فعلی شما هنوز منقضی نشده باشد.

تمدید ویزا می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ورود دیرهنگام، دلایل بشردوستانه، قوه قهریه، تعهدات حرفه‌ای یا شرایط شخصی مهم اعطا شود. برای درخواست تمدید، باید این کار را در کشور شنگنی که در آنجا هستید و به تمدید نیاز دارید، انجام دهید. بهتر است قبل از انقضای ویزای فعلی خود درخواست دهید.

فرآیند درخواست شامل جمع‌آوری مدارک لازم مانند فرم تکمیل شده درخواست تمدید ویزا، گذرنامه معتبر، یک عکس جدید در اندازه گذرنامه، اثبات تأمین مالی، بیمه درمانی مسافرتی و دلیل دقیق تمدید ویزا است. زمان پردازش درخواست شما می‌تواند بسته به مقامات ذیربط، از چند روز تا یک ماه متغیر باشد.

هزینه‌های تمدید ویزا بسته به دلیل تمدید و اینکه اولین درخواست شما است یا درخواست بعدی، متفاوت است. تمدیدهایی که بر اساس دلایل بشردوستانه یا قوه قهریه صادر می‌شوند، معمولاً برای اولین درخواست هزینه‌ای ندارند. دلایل شخصی یا ورود دیرهنگام ممکن است مشمول هزینه ۳۲ دلاری شود. برای تمدید دوم، برای افراد زیر ۱۸ سال ۳۲ دلار و برای بزرگسالان ۶۵ دلار هزینه در نظر گرفته می‌شود.

سفر در کشورهای شنگن: کارهایی که باید انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید

هنگام سفر در کشورهای شنگن، رعایت قوانین و مقررات مربوط به ویزای شما بسیار مهم است. همیشه پاسپورت و ویزای خود را به همراه داشته باشید، زیرا ممکن است هنگام عبور از مرزها، حتی در داخل منطقه شنگن، نیاز به ارائه آن‌ها داشته باشید. به مدت اقامت خود توجه داشته باشید و مطمئن شوید که برای جلوگیری از جریمه یا مشکلات در سفرهای آینده به منطقه شنگن، در محدوده ویزای خود بمانید.

به خاطر داشته باشید که هر کشوری ممکن است مقررات خاصی داشته باشد و مسئولیت شما این است که در طول سفر از آنها مطلع باشید و با آن‌ها مطابقت کنید.

پرسش و پاسخ

آیا ساکنین امارات متحده می توانند به شنگن سفر کنند؟

شهروندان امارات متحده برای سفرهای کوتاه مدت به منطقه شنگن به ویزای شنگن نیاز ندارند. با این حال، ساکنین امارات متحده که پاسپورت امارات را ندارند و جزء معافیت ویزای شنگن نیستند، باید ویزای شنگن دریافت کنند. این ویزا به آنها اجازه می‌دهد تا برای اهداف گردشگری تا 90 روز به کشورهای عضو منطقه شنگن سفر کنند.

آیا می توانم به صورت آنلاین برای ویزای شنگن درخواست بدهم؟

ساکنین امارات متحده به زودی می توانند به طور کامل به صورت آنلاین برای ویزای شنگن خود درخواست دهند. این تغییر به دلیل قوانین جدید اتخاذ شده توسط شورای اتحادیه اروپا است که هدف آن دیجیتالی کردن فرآیند درخواست ویزا می باشد. این سیستم آنلاین نیاز به مراجعه به کنسولگری و برچسب ویزا روی پاسپورت را از بین می برد و فرآیند را کارآمدتر می کند.

سریعترین زمان پردازش برای ویزای شنگن چقدر است؟

زمان پردازش درخواست ویزای شنگن به دلیل تقاضای زیاد و محدود بودن وقت ملاقات در کنسولگری ها می تواند حدود یک ماه طول بکشد. با این حال، این مدت زمان بسته به کنسولگری کشور خاص و حجم فعلی درخواست ها می تواند متفاوت باشد.

دریافت کدام ویزای شنگن از امارات متحده آسانتر است؟

با توجه به تقاضای زیاد برای ویزای شنگن در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان، یونان، سوئیس و سوئد، پیشنهاد می شود برای ویزای کشورهایی مانند هلند یا جمهوری چک درخواست دهید، جایی که زمان انتظار برای وقت ملاقات کوتاهتر است.

الزامات صورت‌حساب بانکی برای ویزای شنگن از امارات متحده چیست؟

برای ویزای شنگن از امارات متحده، الزامات صورت‌حساب بانکی بر حسب کشور متغیر است. متقاضیان باید برای کل سفر خود، از جمله هزینه سفر، اقامت و موارد اضطراری، وجوه کافی نشان دهند. به طور کلی، توصیه می شود صورت‌حساب‌های بانکی مربوط به شش ماه گذشته را ارائه دهید. مبلغ مورد نیاز به مقصد شما بستگی دارد؛ فرانسه حداقل ۷۱ دلار در روز و آلمان ۴۹ دلار در روز را درخواست می کند. برای نشان دادن موجودی بالاتر از حد مجاز، از قرض گرفتن پول خودداری کنید زیرا مسئولین ویزا می توانند چنین تخلفاتی را تشخیص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *