اطلاعات عمومی

صاحب شرکت داماک در دبی کیست؟

صاحب شرکت داماک در دبی

احتمالاً اگر شما هم به دنبال خرید ملک در دبی بوده‌اید نام داماک را زیاد شنیده‌اید. داماک پراپرتیز (Damac Properties) یک شرکت توسعه املاک اماراتی است که دفتر مرکزی آن در دبی، امارات متحده عربی قرار دارد. این شرکت توسط حسین سجوانی تأسیس شد و در اوایل سال ۲۰۱۵ در بازار مالی دبی پذیرش شد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ پس از خصوصی شدن مجدد، از لیست خارج شد. سجوانی که ۷۲ درصد از کل سهام را در اختیار داشت، سهام باقیمانده را به مبلغ ۲.۱۹ میلیارد درهم امارات (۵۹۵ میلیون دلار آمریکا) خریداری کرد. این شرکت در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند.

داماک پراپرتیز در سال ۲۰۰۲ توسط حسین سجوانی، یک تاجر اماراتی میلیاردر، تأسیس شد. در نوامبر ۲۰۱۳، داماک برنامه‌هایی را برای جمع‌آوری تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار در بورس اوراق بهادار لندن از طریق فروش گواهینامه‌های سپرده‌گذاری جهانی اعلام کرد.

سجوانی دوست نزدیک و شریک تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است. بر اساس افشاگری‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶، ترامپ مبلغی بین ۱ تا ۵ میلیون دلار از داماک دریافت کرده است.

حسین سجوانی و ترامپ

کل درآمد ثبت شده توسط شرکت املاک داماک در سال ۲۰۱۷، ۷.۵ میلیارد درهم امارات بود. در سال ۲۰۱۸، داماک پراپرتیز کل درآمدی معادل ۶.۱ میلیارد درهم امارات را به ثبت رساند.

داماک: توسعه‌دهنده املاک لوکس با پروژه‌های بین‌المللی

شرکت داماک پراپرتیز یک شرکت توسعه املاک اماراتی است که دبی، امارات متحده عربی را به عنوان دفتر مرکزی خود برگزیده است. این شرکت توسط حسین سجوانی تأسیس شد و در اوایل سال ۲۰۱۵ در بازار مالی دبی پذیرش شد. با این حال، در سال ۲۰۲۲ پس از خصوصی شدن مجدد، از لیست خارج شد. در حال حاضر، سجوانی مالک ۷۲ درصد از سهام این شرکت است. داماک پروپرتیز علاوه بر فعالیت در امارات، در سطح بین‌المللی نیز پروژه‌هایی را اجرا می‌کند.

یکی از پروژه‌های شاخص داماک، توسعه‌ی یک مجموعه مسکونی و زمین گلف با برنامه‌ریزی دقیق در اطراف باشگاه بین‌المللی گلف ترامپ در دبی بود که در فوریه ۲۰۱۷ افتتاح شد. این همکاری در سال ۲۰۱۳ بین داماک و سازمان ترامپ آغاز شد.

این مجموعه مسکونی که در ابتدا با نام آکویا شناخته می‌شد، بعدها به داماک هیلز تغییر نام یافت. زمین گلف این مجموعه توسط گیل هانسه طراحی شده است. در مراسم افتتاحیه‌ی این مجموعه در فوریه ۲۰۱۷، پسران ترامپ، دونالد جونیور و اریک، به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند. همکاری‌های تجاری ترامپ با داماک در دوران ریاست جمهوری‌اش، نگرانی‌هایی را در مورد رعایت بند «ممنوعیت دریافت هدایا از دولت‌های خارجی» قانون اساسی آمریکا ایجاد کرد.

داماک هیلز

دیگر پروژه‌های داماک در دبی

دومین پروژه‌ی بزرگ داماک در دبی، «آکویا اکسیژن» نام دارد. این مجموعه مسکونی در کنار دومین زمین گلف بین‌المللی ترامپ که توسط تایگر وودز طراحی شده است، قرار گرفته است. پروژه‌ی آکویا اکسیژن که از داماک هیلز بزرگ‌تر است، در سال ۲۰۱۴ اعلام شد و فروش خانه‌های آن نیز در همان سال آغاز گردید. این مجموعه در محدوده‌ی دبی‌لند، پروژه‌ی بزرگ تفریحی-سرگرمی دبی، واقع شده است. تا اواسط سال ۲۰۱۸، هزینه‌های صرف شده برای پروژه‌ی آکویا اکسیژن به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. گفته می‌شود که در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷، مجموع قراردادهای اعطا شده توسط داماک برای آکویا اکسیژن ۱.۸ میلیارد درهم بوده است (که بخش اعظمی از کل قراردادهای آن دوره این شرکت به ارزش ۳.۵ میلیارد درهم را تشکیل می‌دهد).

در سال ۲۰۱۸، قرارداد ساخت جاده و زیرساخت به ارزش ۲۰ میلیون دلار برای این مجموعه به شرکت دولتی مهندسی و ساخت و ساز چین (CSCEC) واگذار شد. همچنین قرارداد ساخت‌وساز ۱۶۹ میلیون دلاری آکویا اکسیژن در سال ۲۰۱۹ به شرکت عرب تک کنستراکشن، زیرمجموعه‌ی هلدینگ عرب تک امارات، واگذار گردید.

علاوه بر موارد فوق، داماک مالک برج‌های صفا یک و صفا دو نیز می‌باشد. پروژه Safa One دبی با چشم‌اندازی از پارک صفا و کانال دبی، و پروژه صفا دو دبی با چشم‌اندازی از کانال دبی، برج العرب و پالم جمیرا ساخته شده‌اند.

مجموعه‌ی داماک هیلز، یک پروژه‌ی توسعه‌ی جامعه‌ی گلف در منطقه‌ی العهبية ۳ در دبی‌لند است. هتلی از مجموعه هتل‌های داماک نیز در کنار باشگاه بین‌المللی گلف ترامپ در داماک هیلز واقع شده است. داماک هیلز در نوامبر ۲۰۲۰ اولین استخر موج‌سوار امارات را افتتاح کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴، داماک فاز دوم داماک هیلز را راه‌اندازی نمود.

برج داماک هايتس، یک برج مسکونی لوکس با ارتفاع ۳۳۵ متر و ۸۸ طبقه در دبی مارینا، در سال ۲۰۱۸ به روی مستاجران گشوده شد. شرکت عرب تک کنستراکشن پیمانکار اصلی این برج مشرف به پالم جمیرا بود.

برج‌های داماک با برند پارامونت، پروژه‌ای شامل چهار برج است که توسط داماک پراپرتیز و با همکاری شرکت هتل‌ها و استراحتگاه‌های پارامونت ساخته شده است. این پروژه شامل ۲۰۰۰ واحد است که ۱۲۰۰ واحد آن در سه برج آپارتمانی مسکونی و ۸۰۰ واحد دیگر در برج هتل پارامونت قرار دارند.

در سال ۲۰۱۶، داماک پراپرتیز قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیون پوند با شرکت لندلیز امضا کرد تا یکی از بلندترین برج‌های مسکونی لندن را بسازد. این برج که در ابتدا با نام ایکان لندن وان شناخته می‌شد، اکنون با نام برج داماک ناین المز لندن شناخته می‌شود. این برج ۵۰ طبقه‌ای در منطقه‌ی ناین المز در ساحل جنوبی رودخانه‌ی تایمز واقع شده است. طراحی این ساختمان توسط شرکت کان پدرسون فاکس انجام شده و طراحی داخلی آن نیز با همکاری شرکت ورساچه هوم صورت گرفته است. ارزش این پروژه ۷۵۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و ساخت‌وساز آن در سال ۲۰۱۹ به اتمام رسید.

در سال ۲۰۱۹، داماک پروژه‌ی غالیا را تکمیل کرد. این مجموعه شامل ۷۲۷ آپارتمان است و با رعایت احکام شرعی در منطقه‌ی جمیرا ویلیج سیرکل دبی ساخته شده است.

مجموعه‌ی هتل‌ها و استراحتگاه‌های داماک، که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، بخش مهمان‌نوازی مجموعه‌ی فعالیت‌های داماک را مدیریت می‌کند و مجتمع‌های آپارتمان‌های لوکس با امکانات هتل را اداره می‌نماید.

اما و اگرهایی پیرامون داماک

شرکت داماک سابقه‌ی همکاری طولانی با کسب و کارهای متعلق به دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، دارد. روزنامه‌ی گاردین گزارش داد که یکی از اعضای هیئت مدیره و رئیس سابق داماک، فاروق ارجمند، مالک شرکتی بوده است که به الکساندر اسمیرنوف مبلغ ۶۰۰ هزار دلار به ازای ادعای او به اف‌بی‌آی مبنی بر فساد مالی هانتر بایدن و پدرش، جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، پرداخت نموده است. اسمیرنوف بعدها به دلیل ساختن داستان‌های دروغ در مورد فساد مالی جو بایدن برای اف‌بی‌آی، متهم شد.

این شرکت همچنین با فعالیت‌های پول‌شویی و اقدامات مشکوک مرتبط دانسته شده است. گزارش‌های تحقیقی نشان داده‌اند که کارگزاران داماک به مشتریان بالقوه‌ی خود آموزش می‌دادند که چگونه از زیر نظر رفتن در مورد منشأ پولی که برای خرید املاک استفاده می‌کنند، فرار کنند و همچنین آن‌ها را راهنمایی می‌کردند تا املاک را با استفاده از پول نقد یا ارز دیجیتال خریداری نمایند.

حسین سجوانی: غول املاک امارات

حسین سجوانی (زاده ۱۹۵۳) یک تاجر اماراتی، میلیاردر و بنیانگذار شرکت توسعه‌ی املاک «داماک پراپرتیز» و شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی «گروه داماک» است. طبق گزارش فوربس در جولای ۲۰۲۲، حسین سجوانی با دارایی خالص ۲.۷ میلیارد دلار آمریکا، در میان ثروتمندترین اعراب قرار دارد. سجوانی دوست نزدیک و شریک تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا است.

حسین سجوانی در سال ۱۹۵۲ یا ۱۹۵۳ متولد شد و بزرگترین فرزند از میان پنج فرزند خانواده است. هر دو والدین او کارآفرین بودند. پدرش با داشتن مغازه‌ای در سوق محلی به تجارت ساعت، خودنویس پارکر، پیراهن و کالاهای وارداتی از چین مشغول بود. سجوانی با بورسیه‌ی تحصیلی دولتی به دانشکده‌ی پزشکی در بغداد رفت. او پس از سال اول، به ایالات متحده عزیمت کرد و در دانشگاه واشنگتن به تحصیل در رشته مهندسی صنایع پرداخت.

سجوانی فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۸۱ از بخش مالی شرکت صنایع گاز ابوظبی آغاز کرد. دو سال بعد، او به راه‌اندازی یک شرکت خدمات پذیرایی اقدام کرد که مشتریانی از جمله ارتش ایالات متحده و شرکت ساختمانی Bechtel داشت. این شرکت همچنان با نام «خدمات لجستیک جهانی» فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۲، سجوانی شرکت «داماک پراپرتیز» را تأسیس کرد که به یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه املاک در خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت از زمان تأسیس، حدود ۲۷,۴۰۰ واحد مسکونی تحویل داده است و در حال حاضر بیش از ۳۵,۰۰۰ واحد دیگر در مراحل مختلف توسعه دارد.

دادگاهی در مصر، سجوانی را در ارتباط با معامله‌ی زمین در خلیج القمرة در دریای سرخ در سال ۲۰۰۶، مجرم شناخت. او به ۵ سال زندان محکوم شد اما از طریق داوری «حل و فصل اختلافات بین سرمایه‌گذار و دولت» با دولت مصر به توافق رسید و هیچ مجازاتی برای او در نظر گرفته نشد.

در اکتبر ۲۰۱۱، بخش مهمان‌نوازی داماک پراپرتیز با نام «هتل‌ها و استراحتگاه‌های داماک میسون» راه‌اندازی شد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ در بازار مالی دبی به صورت سهامی عام عرضه شد.

برخی از پروژه‌های توسعه‌یافته توسط داماک پراپرتیز شامل:

  • یک زمین گلف که توسط تایگر وودز طراحی شده و توسط سازمان ترامپ مدیریت می‌شود.
  • آپارتمان‌های لوکس با طراحی داخلی توسط برندهای مد ایتالیایی مانند ورساچه، فندی و روبرتو کاوالی
  • و همچنین همکاری با برندهایی مانند «هتل‌ها و استراحتگاه‌های پارامونت» به مشارکت با «پارامونت پیکچرز».

در سال ۲۰۱۹، شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی سجوانی، خرید گروه مد ایتالیایی روبرتو کاوالی را تکمیل کرد.

سجوانی از طریق برج داماک لندن با برند ورساچه در منطقه‌ی ناین المز، به ارزش ۶۰۰ میلیون پوند در لندن، انگلستان سرمایه‌گذاری کرد.

در ژوئن ۲۰۲۱، حسین سجوانی از سمت مدیرعاملی داماک پراپرتیز استعفا داد و پیشنهاد خروج از بورس را مطرح کرد.

حسین سجوانی، رئیس سابق داماک، قصد داشت اقامتگاه‌های کاوالی را در زمینی به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار واقع در میامی، در محل فرو ریخته‌ی برج مسکونی سرفساید، راه‌اندازی کند.

سجوانی در سال ۲۰۲۲، جواهرساز «دو گریسوگونو» را خریداری کرد و دو پروژه‌ی توسعه‌ی مشارکتی در دبی را اعلام کرد.

حسین سجوانی فردی متأهل است که با همسرش و چهار فرزندشان در دبی زندگی می‌کند. پسر او، علی سجوانی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه آمریکا و مدیرعامل بخش عملیات در گروه داماک است. وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از ستارگان آینده‌ی خاورمیانه در جوایز دستاوردهای تجارت عرب (Arabian Business Achievement Awards) که توسط نشریه‌ی Arabian Business برگزار می‌شود، انتخاب شد.

دختر او، امیره سجوانی، فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت پروژه‌های ساختمانی از کالج دانشگاهی لندن (UCL) است و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی مالی از مدرسه‌ی اقتصاد لندن (LSE) دریافت کرده است. او اکنون معاون ارشد بخش عملیات در شرکت داماک می‌باشد.

افتخارات

  • رتبه‌ی ۱۵ در لیست ۵۰ فرد قدرتمند مهمان‌نوازی در جوایز مدیرعامل خاورمیانه ۲۰۱۷ (Hotelier Power 50 – CEO Middle East Awards 2017)
  • مدیرعامل سال بخش املاک در جوایز مدیرعامل خاورمیانه ۲۰۱۷ (Property CEO of the Year – CEO Middle East Awards 2017)
  • افسانه‌ی املاک و مستغلات ۲۰۱۸ در جوایز املاک و مستغلات تجارت عرب (Arabian Business Real Estate Awards)
  • رهبر تجارت املاک و مستغلات سال ۲۰۱۸ در جوایز تجارت خلیج فارس ۲۰۱۸ (Gulf Business Awards 2018)
  • رتبه‌ی ۲۶ در لیست ۱۰۰ فرد قدرتمند حوزه‌ی ساخت‌و‌ساز در مجله‌ی Construction Week در سال ۲۰۱۹
  • حضور در لیست افراد تأثیرگذار صنعت املاک و مستغلات خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در گزارش Cityscape Intelligence در سال ۲۰۲۰
  • حضور در لیست ۱۰۰ فرد قدرتمند مهمان‌نوازی در سطح جهانی توسط مؤسسه‌ی بین‌المللی مهمان‌نوازی در ژوئن ۲۰۲۲ (The 100 Most Powerful People in Global Hospitality, as recognized by the International Hospitality Institute’s Global 100 in June 2022)

اعضای هیات مدیره داماک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *