اطلاعات عمومی

انتخابی خنک و هوشمندانه: راهنمای انتخاب سیستم خنک‌کننده در دبی

سیستم خنک کننده خانه در دبی

همه ما می‌دانیم که هزینه قبض‌های کولر در طول تابستان‌های دبی چقدر می‌تواند بالا باشد. برای مقابله با این قبض‌های گران کولر، مستاجران و صاحب‌خانه‌ها در دبی می‌توانند بین سیستم‌های Chiller-free و سیستم District Cooling یکی را انتخاب کنند.

اگر در حال حاضر بین انتخاب این سیستم‌های خنک‌کننده مختلف در دبی گیر کرده‌اید و نمی‌دانید چه تصمیمی بگیرید، جای درستی آمده‌اید. این مقاله تفاوت بین سیستم Chiller-free و سیستم District Cooling در دبی را توضیح می‌دهد و اینکه کدام یک از این سیستم‌ها برای کاهش قبض‌های رو به افزایش کولر مناسب‌تر هستند.

بیایید با توضیح هر یک از سیستم‌های خنک‌کننده مختلف در دبی شروع کنیم.

 سیستم سرمایش منطقه‌ای یا District Cooling در دبی

سرمایش منطقه ای یک روش مدرن و کارآمد برای تهویه مطبوعِ شبکه ای از ساختمان ها در شهرها یا دانشگاه ها است. سایت های سرمایش مرکزی تجهیزات صنعتی بزرگ، بسیار کارآمد و صنعتی را در خود جای داده‌ اند که آب سرد را برای تأمین ساختمان‌ های مشتریان از طریق یک شبکه لوله‌ کشی زیرزمینیِ عایق شده توزیع می‌کنند. آب سرد وارد ساختمان می شود و درون یک مبدل حرارتی جریان می یابد و گرما را از فضاهای مورد نظر ساختمان جذب می کند و سپس از طریق یک خط برگشتِ حلقه بسته به سایت مرکزی بازگردانده می شود.

سیستم‌های سرمایش منطقه‌ای در دبی میزان مصرف برق واحدهای کولر گازی برای خنک کردن فضا را کاهش می‌دهند. به جای اینکه برق به طور مستقیم به واحدهای مجزای کولر گازی هدایت شود، آب سرد از طریق یک خط لوله زیرزمینی عایق شده از یک تأسیسات مرکزی در نزدیکی، به داخل ساختمان یا مجموعه ویلا پمپاژ می‌شود. این آب سرد به طور اقتصادی دمای هوایی که از سیستم تهویه عبور می‌کند را پایین می‌آورد. با استفاده از این روش، سیستم سرمایش منطقه‌ای ادعا می‌کند که مصرف برق را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و آن را برای مستاجران و صاحب‌خانه‌ها از لحاظ محیط زیستی و اقتصادی به صرفه‌تر تبدیل می‌کند.

سیستم سرمایش منطقه‌ای (District Cooling – DC) در دبی برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد تا یک سیستم کنترل دمای مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط زیست را برای تمامی املاک مسکونی و تجاری در شهر فراهم کند. در حال حاضر، امیکول (Emicool) و امپاور (Empower) در دبی و تبريد (Tabreed) در ابوظبی، از مهم‌ترین ارائه دهندگان خدمات سرمایش منطقه‌ای در امارات متحده عربی هستند. علاوه بر این‌ موارد، شرکت املاک اعمار (Emaar) که یکی از برترین توسعه‌دهندگان املاک در دبی است، برخی از ساختمان‌های خود را با تأسیسات سرمایش منطقه‌ای یا همان District Cooling تأمین می‌کند.

برخی از محله‌های مسکونی در دبی که از سیستم سرمایش منطقه‌ای امپاور استفاده می‌کنند عبارتند از: غروب مردف، الخیل گیت، پالم جمیرا، جمیرا بیچ رزیدنس (JBR)، جمیرا لیک تاورز (JLT)، دبی سیلیکون اوسیس (DSO) و بسیاری موارد دیگر. مناطقی در دبی که از خدمات سرمایش منطقه‌ای امیکول استفاده می‌کنند عبارتند از: Dubai Investment Park (DIP)، Dubai Motor City و Dubai Sports City.

اجاره ملک در دوبی

هزینه سیستم سرمایش منطقه‌ای در دبی

مالکان، مستاجران و شرکت‌ها می‌توانند در صورت وجود این سیستم در منطقه، برای خانه، دفتر کار یا واحد تجاری خود درخواست سرمایش منطقه‌ای کنند. بر اساس وب‌سایت امپاور، دو آیتم اصلی در هزینه‌های سرمایش منطقه‌ای در دبی عبارتند از: «هزینه مصرف» و «هزینه تقاضا».

  • هزینه مصرف: بر اساس میزان مصرف سرمایش منطقه‌ای که توسط کنتور واحد در محل اندازه‌گیری می‌شود، محاسبه می‌گردد. این هزینه با نرخ ۰.۵۶۸ فلس به ازای هر تن تبرید (RT) در ساعت، صورت‌حساب می‌شود.
  • هزینه تقاضا: هزینه‌ای است که برای ارائه خدمات سرمایش منطقه‌ای به واحد/آپارتمان، از مالک/مستاجر/شرکت دریافت می‌شود و مبلغ آن، ۷۵۰ درهم به ازای هر تن تبرید (RT) در سال است.

در وب‌سایت امپاور نمونه‌ای از هزینه‌های سرمایش منطقه‌ای در دبی آورده شده است. این رقم تقریبی است و می‌تواند بسته به متراژ و میزان مصرف، متغیر باشد.

  • هزینه سالانه تقاضا: ۶ تن تبرید (ظرفیت تبرید کولر گازی واحد شما) ۷۵۰ = ۴۵۰۰ درهم در سال
  • هزینه ماهانه تقاضا برای ماه ژانویه: ۴۵۰۰ / ۳۶۵ * ۳۱ = ۳۸۷.۵۰ درهم

هزینه‌های دیگری که برای دریافت سیستم سرمایش منطقه‌ای در دبی قابل اعمال‌اند، شامل: هزینه نگهداری کنتور، هزینه اتصال، هزینه اداری، هزینه قطع اتصال، هزینه تست کنتور و درخواست قطع اتصال موقت می‌شود. برای توضیح مفصل‌تر هر یک از این هزینه‌های سرمایش منطقه‌ای در دبی، می‌توانید به جزئیات کامل هزینه‌های خدمات سرمایش منطقه‌ای امپاور مراجعه کنید.

مفهوم «Chiller-free» در دبی

مفهوم «چیلر-رایگان» در دبی کاملاً با سیستم سرمایش منطقه‌ای متفاوت است. اما «Chiller-free» در دبی به چه معناست؟

برخلاف سیستم سرمایش منطقه‌ای که در آن مستاجر هزینه‌های سرمایش را پرداخت می‌کند، در واحدهای «Chiller-free» این مالک است که کل هزینه تهویه مطبوع را بر عهده می‌گیرد. ساکنین واحدهای «Chiller-free» در دبی فقط ملزم به پرداخت هزینه مصرف برق داخل واحد خود به استثنای هزینه کولر گازی هستند.

ریشه کلمه چیلر از Chill به معنای سرد شدن است. از چیلر برای کاهش دمای ماشین آلا ت و فضاهای صنعتی با حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می‌شود. در نتیجۀ استفاده از چیلر، از آسیب حرارتی به تجهیزات و عدم تغییر در محصولات نهایی، جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین چیلر یا سرد کن (به انگلیسی Chiller) دستگاهی است که آب سرد را برای دستگاه‌های خنک کننده هوا مانند هواساز و فن کویل تامین می‌کند. شاید از دید بسیاری، این عملیات یعنی تامین آب سرد کار ساده‌ای باشد اما برخلاف انتظار، عملیات پیچیده‌ای برای انجام این کار صورت می‌گیرد. اما چه فرآیندی اتفاق می‌افتد که این آب سرد تامین شود؟

چیلر یک اصطلاح کلی برای دستگاهی است که با به گردش درآوردن آب سرد، دمای محیط اطراف خود را کنترل می‌کند. علاوه بر حفظ دمای دستگاه‌های مختلف صنعتی و ابزارآلات آزمایشگاهی در سطح ثابت، برای تهویه مطبوع ساختمان‌ها و کارخانجات نیز کاربرد دارد.

یک چیلر می‌تواند در حین گردش آب در یک دستگاه خنک کننده، آب سرد را به‌طور مداوم تامین کند. به عنوان وسیله‌ای مناسب برای خنک کردن قطعات مولد گرما و تجهیزات تهویه مطبوع مانند دستگاه‌های پردازش لیزری و دستگاه‌های گرمایش فرکانس بالا در دمای ثابت بسیار استفاده می‌شود، مشکلات سرمایشی مختلف را حل می‌کند و می‌تواند هزینه‌های جاری را در عین بهبود بهره‌وری انرژی کاهش دهد.

هزینه استفاده از سیستم تهویه مطبوع در واحدهای Chiller-free

هزینه استفاده از سیستم تهویه مطبوع به میزان مصرف شما بستگی دارد که توسط کنتوری که معمولاً داخل واحد قرار دارد، ثبت می‌شود. در واحدهای Chiller-free، یک سیستم چیلر جداگانه روی پشت بام نصب شده و به کنتور اصلی برق ساختمان متصل می‌شود. با این روش، هزینه‌های سرمایش به طور مستقیم به مالک تحمیل می‌شود و در قبض DEWA شما (شرکت دولتی آب و برق دبی) منعکس نمی‌گردد.

DEWA مخفف (Dubai Electricity and Water Authority) به معنای شرکت دولتی آب و برق دبی است. کنتور در این متن، دستگاهی است که میزان مصرف برق را اندازه‌گیری می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید با توجه به اینکه هزینه چیلر در واحدهای بدون چیلر بر عهده مالک است، ممکن است مالک برای جبران این هزینه، مبلغ اجاره را افزایش دهد.

«Chiller-free» یک امتیاز اضافی است که برخی از مالکان هنگام اجاره ویلا یا آپارتمان در دبی به مستاجران ارائه می‌دهند. در واقع، خود سیستم «Chiller-free» هزینه‌ای ندارد. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که اگرچه هزینه‌های جداگانه‌ای برای استفاده از چیلر پرداخت نمی‌کنید، اما مصرف ماهانه برق و آب شما بسته به اندازه واحد و الگوی مصرفتان می‌تواند متغیر باشد.

در واحدهای چیلر-رایگان، هزینه کارکرد چیلر بر عهده مالک است، اما هزینه مصرف برق واحد (به جز چیلر) بر عهده مستاجر است. مصرف برق و آب شما با توجه به میزان استفاده از سیستم تهویه مطبوع و سایر لوازم برقی در واحدتان تغییر می‌کند.

سیستم Chiller-free در مقابل سرمایش منطقه‌ای در دبی: کدام بهتر است؟

هم «Chiller-free» و هم «سرمایش منطقه‌ای» مزایای منحصربه‌فردی را برای ساکنان ارائه می‌دهند.

مزایای سرمایش منطقه‌ای:

سازگارتر با محیط زیست: به دلیل مصرف کمتر انرژی، این سیستم برای محیط زیست مناسب‌تر است.

معایب سرمایش منطقه‌ای:

هزینه برای ساکنان: هزینه این سیستم بر عهده ساکنان است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه هستند، مشکل‌ساز باشد.

مهم‌ترین تفاوت بین «Chiller-free» و «سرمایش منطقه‌ای» حق انتخابی است که برای مستاجران وجود دارد.

واحدهای Chiller-free: در این واحدها شما به عنوان مستاجر، هزینه استفاده از کولر گازی را پرداخت نمی‌کنید.

مناطق با سیستم سرمایش منطقه‌ای: حتی در مناطقی که سیستم سرمایش منطقه‌ای وجود دارد، همچنان ممکن است برخی از واحدها «Chiller-free» باشند. زیرا این یک انتخاب است که مالک انجام می‌دهد.

در واحدهای Chiller-free در دبی، مالک هزینه سرمایش (چه سیستم سرمایش منطقه‌ای و چه سیستم سرمایش سنتی) را پرداخت می‌کند و این سیستم را به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر تبدیل می‌کند. مستاجران می‌توانند از این پیشنهادات «Chiller-free» استفاده کنند و هزینه‌های کلی زندگی خود در دبی را کاهش دهند و مقداری صرفه‌جویی داشته باشند البته به شرط اینکه ملک هزینه آن را بر روی اجاره واحد نکشیده باشد.

سیستم Chiller-free در مقابل سرمایش منطقه‌ای در دبی

نهایتا در بحث Chiller-free در مقابل سرمایش منطقه‌ای، همه چیز به اولویت‌های فرد بستگی دارد:

صرفه‌جویی برای مستاجران: اگر هدف شما به عنوان مستاجر صرفه‌جویی در هزینه است، سیستم چیلر-رایگان احتمالا گزینه اقتصادی‌تری است.

اگر به دنبال اجتناب از سیستم‌های Chiller-free یا سرمایش منطقه‌ای در دبی هستید، جایگزین آن روش‌های خنک‌کننده سنتی است. در این روش، هزینه کولر گازی بر اساس مصرف ماهانه محاسبه می‌شود و نه یک هزینه ثابت. این هزینه‌ها مستقیماً به قبض ماهانه برق و آب که از شرکت DEWA می‌آید، اعمال می‌شود. در روش‌های خنک‌کننده سنتی در دبی، مصرف بیشتر به معنای قبض بالاتر است. با این حال، مستاجران و صاحب‌خانه‌هایی که این روش را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با مصرف محدود و کنترل‌شده کولر گازی، مقداری صرفه‌جویی داشته باشند.

این تمام چیزی بود که تا به حال در مورد مقایسه سرمایش منطقه‌ای و Chiller-free در دبی داشتیم. امیدواریم این مقاله در جستجوی آتی شما برای خانه‌ای مناسب، مفید و آموزنده بوده باشد.

حالا که با اصطلاحات فنی تمام سیستم‌های خنک‌کننده در شهر آشنا شدید، وقت آن رسیده است که خانه‌ای متناسب با نیازهای خود پیدا کنید. آیا شما تجربه استفاده از سیستم سرمایش منطقه‌ای یا چیلر-رایگان را دارید؟ لطفا نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *