اطلاعات عمومی

خرید سهام بورس دبی و هرآنچه در رابطه با آن باید بدانید

خرید سهام بورس دبی

آیا می‌دانستید که دبی یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین بازارهای سهام جهان را در خود جای داده است؟ اگر به فکر معامله و خرید سهام بورس دبی هستید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بازار مالی دبی (DFM) که در سال 2000 تأسیس شد، یکی از بازارهای تنظیم‌شده برتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است و تعهد قوی به بهترین شیوه‌های بین‌المللی دارد.

مقامات امارات متحده عربی از سرمایه‌گذاران بالقوه حمایت می‌کنند تا به آن‌ها در شروع کار با مدارک و حساب‌های تجاری علاوه بر یک محیط تجاری خوب تنظیم شده و مناسب سرمایه‌گذار کمک کنند. امروز، ما همه چیزهایی را که برای شروع معامله در امارات متحده عربی نیاز دارید مرور خواهیم کرد تا بتوانید تلاش‌های تجاری خود را در بازار معاملاتی DFM آغاز کنید.

چرا در سهام بورس دبی خرید و فروش کنیم؟

این عوامل مهم می‌توانند به شما کمک کنند تا به عنوان یک سرمایه‌گذار در دبی و بازار مالی دبی احساس اطمینان بیشتری کنید.

اقتصاد قوی

امارات متحده عربی برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر خاورمیانه، یکی از متنوع‌ترین اقتصادهای جهان را دارد که سهم تولید ناخالص داخلی غیرنفتی آن حدود 72 درصد است. امارات متحده عربی همچنین یکی از بالاترین درآمدهای سرانه در جهان را دارد و به لطف نقاط عطف مهم توسعه زیرساخت‌ها، این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مرکز تجاری بین‌المللی است.

محیط تجاری مساعد

شاخص کسب‌وکار بین‌المللی، یک مطالعه مقایسه‌ای و مداوم توسط بانک جهانی برای ارزیابی محیط کسب‌وکار و مقررات یک کشور، امارات متحده عربی را در سال 2020 در رتبه شانزدهم از 190 اقتصاد جهان قرار داد.

این کشور همچنین دارای محیط بسیار تجاری‌پسند با تقریباً هیچ مالیاتی، ثبت آسان شرکت و زیرساخت‌های درجه یک است. صرف نظر از ساعات کاری شما، امارات متحده عربی همچنین فرصت‌های مختلفی برای کسب درآمد آنلاین یا آفلاین ارائه می‌دهد.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی با آغوش باز

برای ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی به استقرار و راه‌اندازی کسب‌وکار در دبی و امارات متحده عربی، دولت امارات متحده عربی اخیراً سیاست‌های دوستدار سرمایه‌گذار را ارتقا داده است. در اینجا چند نکته برای فکر کردن وجود دارد:

  • مالکیت: وزارت اقتصاد امارات متحده عربی اکنون به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه می‌دهد تا 100 درصد کامل شرکت‌های اماراتی خود را مالک شوند.
  • اتباع خارجی: در حال حاضر، بین 80 تا 90 درصد نیروی کار امارات متحده عربی را افراد کشورهای دیگر تشکیل می‌دهند.
  • هفته کاری: برای هماهنگی بهتر با تجارت و کسب‌وکار جهانی، دولت امارات متحده عربی از سال 2024 هفته کاری برای دفاتر دولتی را از یکشنبه تا پنجشنبه به دوشنبه تا جمعه تغییر داده است.
  • مالیات: امارات متحده عربی یکی از آسان‌گیرانه‌ترین قوانین مالیاتی جهان را دارد زیرا به جز مالیات بر ارزش افزوده ثابت 5 درصدی، مالیات شخصی وضع نمی‌کند.

بازار بورس در دبی: بازارها و شاخص‌های موجود

دو بازار مالی وجود دارد که می‌توانید اوراق بهادار، سهام، سکوک یا اوراق قرضه مطابق با شریعت را در آن معامله کنید:

  • DFM (بازار مالی دبی)
  • Nasdaq دبی

بیشتر مشاغل و شرکت‌های معامله شده در بازار مالی دبی در امارات متحده عربی مستقر هستند. در مقابل، Nasdaq دبی به عنوان یک بازار جهانی سهام و مالی عمل می‌کند که به شما امکان می‌دهد هم ابزارهای بین‌المللی و هم محلی را معامله کنید.

در دبی، شرکت‌های فهرست شده در DFM در سه شاخص مهم سهام گنجانده شده‌اند:

  • شاخص عمومی DFM مجموعه‌ای از شاخص‌ها است که عملکرد بازار سهام امارات متحده عربی را نشان می‌دهد.
  • شاخص شریعت DFM (DFMSI) فقط شامل شرکت‌های شریعت‌سازگار از DFM S&P/Hawkamah است.
  • شاخص ESG امارات متحده عربی (UAEESGI) شامل کسب‌وکارهای برتر و پایدار است.

اطلاعات بازار برای معامله سهام امارات متحده عربی

هنگام معامله در دبی، می‌توانید از طریق برنامه یا وب‌سایت کارگزار مورد نظر خود به قیمت‌گذاری شفاف و داده‌های صنعت دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، قابل اعتمادترین و به‌روزترین منبع داده برای معامله سهام در امارات متحده عربی، برنامه DFM است که در Google Play و فروشگاه برنامه Apple در دسترس است.

DFM هر ماه رتبه‌بندی کارگزاران را بر اساس حجم و تعداد معاملات منتشر و به‌روزرسانی می‌کند تا بتوانید همیشه عملکرد کارگزار خود را نسبت به بازار مشاهده کنید.

الزامات اولیه دبی برای معامله

الزامات اولیه معامله سهام در دبی:

  • ابتدا باید یک شماره سرمایه‌گذار ملی (NIN) دریافت کنید.
  • مرحله دوم افتتاح حساب نزد یک کارگزار در لیست DFM است.
  • بورس‌های DFM و Nasdaq دبی دسترسی به سهام داخلی و خارجی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، درخواست NIN از طریق بازار مالی دبی بسیار ساده است؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرم درخواست شماره سرمایه‌گذار را تکمیل کرده و مدارک شناسایی را ارسال کنید. پس از تایید فرم درخواست شماره سرمایه‌گذار توسط DFM، NIN خود را دریافت خواهید کرد. هر دو بازار Nasdaq دبی و DFM همچنان NIN شما را خواهند پذیرفت.

گام به گام: چگونه در دبی شروع به معامله کنیم؟

در امارات متحده عربی، معامله سهام یک فرآیند نسبتاً ساده است که نشان‌دهنده تمایل دولت برای ایجاد یک محیط تجاری بسیار مطلوب است. شما می‌توانید با رعایت این مراحل ساده به سرعت شروع به معامله در دبی کنید.

1. دریافت NIN یا شماره سرمایه‌گذار

NIN یا شماره سرمایه‌گذار به عنوان هویت شما و یک الزام قانونی برای معامله در دبی عمل می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت این شماره از سه روش ساده به DFM درخواست دهید.

گزینه 1: استفاده از برنامه DFM برای درخواست NIN (آسان‌ترین و سریع‌ترین راه)

DFM اخیرا ویژگی‌های برنامه موبایل خود را به‌روزرسانی و گسترش داده است. می‌توان از این برنامه برای درخواست NIN، ارائه مدارک لازم و دریافت سریع تاییدیه قانونی استفاده کرد. می‌توان کل درخواست را در کمتر از سه دقیقه تکمیل کرد و NIN از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. برای درخواست NIN باید یک نسخه اسکن شده از امارات آیدی خود را آپلود کرده و یک سلفی در برنامه DFM بگیرید. همچنین باید مشخص کنید که می‌خواهید سود سهام را از طریق کارت iVestor یا حساب بانکی دریافت کنید.

گزینه 2: استفاده از Dubai CSD برای درخواست NIN

اگر سابقه فنی قوی ندارید و هنوز هم روش سنتی برای مستندسازی را ترجیح می‌دهید، چه؟ اگر از طریق مراجعه حضوری به میز کمک امور سرمایه‌گذاران Dubai CSD در محل آن در مرکز تجارت جهانی دبی، برج شیخ راشد، خدمات عالی ارائه می‌دهند. فرم درخواست کاغذی یا الکترونیکی قابل امضا و ارسال است. NIN شما توسط مقامات از طریق پیامک به سرعت تایید و صادر خواهد شد.

گزینه 3: استفاده از یک کارگزار ثبت شده برای درخواست NIN

گزینه سوم افتتاح حساب نزد کارگزاری است که مجاز به انجام کار به نمایندگی از شما باشد. تأیید کنید که شرکت کارگزاری انتخابی شما در لیست شرکت‌های کارگزاری مجاز DFM ذکر شده است. مراحل درخواست و الزامات مدارک همان قبل است. فرم رسمی درخواست NIN باید تکمیل و از طریق کارگزار شما ارسال شود.

2. افتتاح حساب معاملاتی نزد یک کارگزار

پس از دریافت NIN، می‌توانید به مرحله بعدی بروید و یک کارگزار ثبت شده انتخاب کنید. قبل از انتخاب کارگزار حتما تحقیقات کامل انجام دهید.

چگونه بهترین کارگزار را برای معامله در دبی انتخاب کنیم؟

لیستی از کارگزاران مجاز که می‌توانید برای معامله سهام دبی ثبت‌نام کنید توسط DFM منتشر و به‌روزرسانی می‌شود. DFM مقرر می‌کند که هر عضو معاملاتی باید دارای ضمانت بانکی حداقل به مبلغ یک میلیون درهم (272000 دلار آمریکا) و سرمایه پرداختی حداقل 30 میلیون درهم (8168000 دلار آمریکا) باشد.

در اینجا چند نکته برای انتخاب کارگزار شما وجود دارد:

لیست خدمات: کارگزاران مختلفی خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. معاملات سهام، معاملات حاشیه‌ای و معاملات آنلاین چند نمونه از خدمات استاندارد هستند. برخی از کارگزاران ممکن است بتوانند گزینه‌های معاملاتی پیچیده‌تری مانند معاملات حاشیه‌ای، دسترسی مستقیم به بازار (DPA) و معاملات مشتقه را به شما ارائه دهند. کارگزاری را بر اساس سطح خدماتی که نیاز دارید انتخاب کنید.

فناوری: همه کارگزاران پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین با داده‌های قیمت‌گذاری بلادرنگ و تاریخی یا برنامه‌های موبایل طراحی‌شده خوب ارائه نمی‌دهند. اگر می‌خواهید بدون تعیین کسی برای مدیریت پرتفوی خود به صورت مستقل معامله کنید، باید این موارد را داشته باشید.

جدول هزینه‌ها: جدول‌های هزینه کارگزاران متفاوت است و می‌تواند شامل هزینه‌های تراکنش، هزینه‌های افتتاح حساب، هزینه‌های نگهداری حساب و هزینه‌های مدیریت پرتفوی باشد. قبل از افتتاح حساب معاملاتی، وب‌سایت‌های فردی آن‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه هزینه‌ها را درک می‌کنید.

3. شروع معامله در دبی

پس از افتتاح حساب نزد یک کارگزار تنظیم‌شده، زمان شروع معامله فرا رسیده است. برنامه DFM یا پورتال خدمات الکترونیکی DFM به شما امکان می‌دهد برای به‌روزرسانی‌های داده‌های بلادرنگ از DFM ثبت‌نام کنید و به‌روزرسانی‌های قیمت را دریافت کنید. این اطلاعات شامل ابزارهای فهرست شده در Nasdaq دبی و همچنین DFM است.

پس از ثبت‌نام، به گزینه‌های معاملاتی زیر دسترسی خواهید داشت:

گزینه‌های قابل معامله در دبی

پس از ثبت‌نام، به گزینه‌های معاملاتی زیر دسترسی خواهید داشت:

در حال حاضر می‌توانید از بین 116 سهام فهرست شده در DFM و Nasdaq Dubai انتخاب کنید. می‌توانید با استفاده از پروفایل‌های دقیق بازار و اطلاعات قیمت‌گذاری برای هر سهام، سهام را در وب‌سایت DFM بررسی و معامله کنید.

اوراق مشتقه (Derivatives)

سرمایه‌گذاران باتجربه می‌توانند با معامله اوراق مشتقه یا آتی با DFM، سبد سهام خود را متنوع‌سازی کرده و خود را در برابر تغییرات قیمت محافظت کنند. هشت کارگزار، سه بازارگردان و چهار شرکت فناوری با DFM به عنوان اعضای معاملات مشتقه همکاری کرده‌اند. قراردادهایی با تاریخ انقضای 1، 2 یا 3 ماهه برای خرید در DFM موجود است.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

DFM همچنین به شما امکان می‌دهد کالاها، ETFها و ابزارهای معاملاتی را با دارایی‌های اساسی معامله کنید. برخی از مزایای معامله ETFها عبارتند از هزینه‌های مدیریت پایین، حداقل الزامات سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و نقدشوندگی عالی.

صکوک و اوراق قرضه (Sukuk and bonds)

اگر به دنبال بازدهی ایمن و بدون ریسک برای سرمایه‌گذاری خود هستید، اوراق قرضه و صکوک انتخاب‌های عالی هستند. صکوک و اوراق قرضه می‌توانند بین 3 تا 7 درصد سود داشته باشند. در زمان نگارش این متن، DFM 175 صکوک یا اوراق قرضه اسلامی و 97 اوراق قرضه متعارف فهرست شده دارد.

4. پیگیری سبد سهام خود در هنگام معامله سهام در امارات متحده عربی

اکنون شما می‌دانید که چگونه از حساب معاملاتی و کارگزار فهرست‌شده خود برای خرید و فروش سهام و همچنین سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری در دبی استفاده کنید. به عنوان کار بعدی، همیشه مراقب سبد سرمایه‌گذاری خود باشید.

جمع‌بندی

هنگامی که تجارت خود را در دبی آغاز می‌کنید، صرف نظر از ساعات معاملاتی خود، به سرعت با یک محیط مطلوب و تجاری مواجه خواهید شد. آخرین فناوری‌ها معرفی شده‌اند و فرآیند معامله با حمایت مقامات محلی تا حد امکان ساده و کارآمد شده است. علاوه بر تجارت در بازار سهام، دبی و امارات متحده عربی فرصت‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه دیگری مانند سرمایه‌گذاری در فناوری‌های وب 3 برای تجارت دبی را ارائه می‌دهند.

آیا علاقه‌مند به یادگیری نحوه راه‌اندازی یک کسب‌وکار، اخذ مجوز تجارت و تجارت فوری در دبی هستید؟ همین حالا برای ما پیام ارسال کنید. ما یک تیم اصلی از مشاوران تجاری با دانش عمیق در مورد ثبت شرکت در دبی، صدور مجوز کسب‌وکار و دریافت ویزای اقامت در دبی هستیم. سرمایه‌گذارانی که به امارات متحده عربی می‌آیند همچنین می‌توانند طیف وسیعی از بسته‌های ثبت شرکت را انتخاب کنند که به طور خاص برای برآوردن هر نیاز شما طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *